Lähtö Lake Tobalta oli perjantaina 21. päivä. Eksekutif-luokan bussi -
joka ei ole kummoisempi, kuin ilmastoitu ekonomi-bussi WC:llä - lähti
Toban rantakaupungista, Parapatista klo 18. Periaasialaiseen tapaan
matkatavaratilat olivat täynnä, joten minun (FIN), Karenin (IRL), Timin
(ENG) ja Benin (USA) kamat kasattiin kauniiseen pinoon...WC:n oven
eteen. Puolet Indonesian armeijasta (niitä oli AINAKIN kolme!)
nukkui/nuokkui/istui suurimman osan matkasta niiden päällä. Tavalliseen
tapaan myös käytävillä, muovituoleilla tai ilman, istui ihmisiä. Noh,
odotettavissa olevat noin 15 tuntia Trans-Sumatran valtatiellä menee
vaikka seisten...
Ko. valtatie kattaa koko Sumatran saaren päästä päähän - Banda Acehista
etelän Bandarlampungiin. Kokonaispituutta löytyy noin 2500 kilometriä.
Tien laatu vaihtelee, kuten tulisimme huomaamaan, 4-kaistaisesta
motarista, neljä metriä leveään sateensyömään hiekkatiehen...
Parapat - Bukittinggi -osuudesta jäi suurin osa pimentoon,
auringonlaskun aiheuttamien valaistusvaikeusten takia. Matka oli
kuitenkin mutkainen tien seuratessa Sumatran pituussuunnassa menevää
vuoristoa. Ennen puoltayötä tuli eteen tilanne, joka sai miutkin
hiukkasen hermostumaan.
Tie oli ollut pomppuinen ja kapea jo pari tuntia, ja vastaantuleva
kuorma-autoliikenne ei sallinut nopeuden nousta juurikaan
allekirjoittaneen ylämäkijuoksunopeutta suuremmaksi. Tuli pienin
notkelma: hiukan alamäkeä ja sitten noin satametrinen, ehkä 35 asteinen
nousu. Notkon pohjalla oli joku "chicken" kuormureineen ihmettelemässä.
Vastaantulevan liikenteen takia bussimme joutui hiukan odottelemaan
tämän edellämainitun takana. Mersumme 1-vaihde ei ollut pienimmästä
päästä, joten saksalaislaadusta loppui haba kesken kolmekymmentä
metriä ennen huippua. Vauhti ei kuitenkaan loppunut, vaan liike jatkui
sujuvasti takaisin tulosuuntaan bussiyleisön kiljahdellessa riemusta.
Ei kuitenkaan kuin kymmenisen metriä, jolloin "Kankkusemme" otti uuden
yrityksen. Tämä ei vienyt meitä ylös paljoakaan. Muutama terävä
indonesiankielinen sana ja matkustajat alkoivat purkautua ulos. Mie kun
oli melkein takimmaisena, pääsin liikkumaan viimeisten joukossa. Tässä
vaiheessa kuskin kaasujalkaa oli kuitenkin alkanut kutittamaan ja ovi
sulkeutui edessäni, "We go now!" Ei muuta kuin persus lähimpään
penkkiin ja tiukka astronautin asento. Armottoman huudatamisen,
luistattamisen ja ees-taas pomppimisen jälkeen auto oli huipulla!
Asiakkaan kyytiin ja matka jatkui. Luulen kuitenkin, että kytkin
vaatinee remppaa...
Arvioitu saapumisaika venähti kuitenkin muutamalla tunnilla. Yöllä oli
yksi rengasrikko ja kaksi lisää seurasi aamupäivällä. Aamun
ensimmäisessä oli ongelma: ei ehjää vararengasta. Ainoa varanakki oli
käytetty jo yöllä. Kuskin apupojat vaihtoivat alle rikkinäisistä
ehjemmän. Rengas, jossa pinnat olivat irtoamaisellaan sai paikkansa
taka-akselilta. Matka ei jatkunut montaakaan kilometriä, kun Michelin
sanoi sopimuksensa irti miehekkään "fläp-fläp" -äänen kera. Bussi
tienvarteen ja mietintämyssyt päähän. Sisärenkaan puute piti meitä
aloillaan tunnin verran, mutta saman firman toisesta bussista löytyi
varasisäkumi. Puolessa tunnissa olimme taas matkalla kohti viiden
kilsan päässä olevaa päiväntasaajaa, ja lopulta Bukittinggia, jonne
saavuimme 20 tunnin matkan jälkeen.
Bukittingi on 120.000 asukkaan suht hiljainen vuoristokaupunki.
Merapi-niminen tulivuori pössyttelee muutaman kilsan päässä. Kaupungin
nähtävyyksinä on yli sata metriä syvä rotko aivan kaupungin tuntumassa
ja japanialaisten Toisen Maailmansodan aikana louhimat tunnelit.
Lisäksi joka ilta auringonlaskun jälkeen kymmenet "lentävät koirat"
lentävät luolasta toiseen mainitun rotkon ylitse. Vietin täällä kolme
yötä Hotel Orchidin 25 kilorupian huoneessa. Karen, Tim ja Ben
jatkoivat matkaansa, ja...
Sitten olikin tähän asti pisimmän bussimatkan vuoro: Bukittinggi -
Jakarta. Lonely planetin mukaan 24-30 tuntia, joka tarkentui lippua
ostaessa noin 30 tuntiin ja ennen lähtöä bussifirman kuskit sanoivat,
että 36 tuntia. Sisältäen kahden tunnin autolauttamatkan Sumatran ja
Javan välillä. Koska olin lähtenyt tälle kovasti kunnioitusta saaneelle
"maita pitkin Ausseihin" -linjalle, oli perinteistä pidettävä kiinni.
Super-eksekutif -bussikyyti maksoi 271.000 rupiaa ja esim. lento (90
min) läheisestä Padangin kaupungista Jakartaan olisi maksanut ajoissa
varattuna alle 200.000 rupiaa. Niin...no..jaa... Lopulta 41 tuntiseksi
venynyt ongelmaton bussimatka ei kuitenkaan ollut paskimmasta päästä.
Bussin mukavat, täysin selkäasentoon taipuvat penkit olivat jaettuna
siten, että yksi vasemmalla ja kaksi oikealla. Jalkatilaa ei kuitenkaan
ollut mahottomasti, mutta ihmisistä vapaa käytävä antoi mahdollisuuden
oikoa kinttujani. Tyyny ja peitto kuului varustukseen. Peitto olikin
tarpeen, koska indonesialaisilla kuskeilla on ihme taipumus pakastaa
asiakkaansa. Korvatulpat otin myös esiin, koska kuskit eivät vähäänkään
ajattele kyyditettäviä, jos heidän poppisuolensa alkaa kutiamaan klo 3
yöllä ja lääkkeeksi kelpaa vain Crazy Frog from Hell 80 desibelillä...
Henkilökohtainen viihdetarjonta meni putkeen. Ladattu iPod ja vähän
aloitettu kirja kestivät melkein loppuun asti. Vain muutaman tunnin
olin ilman tekemistä. Buss Rides from Hell listani kärjessä on edelleen
19 tuntia Myanmarissa välillä Inle Lake - Yangoon.
Mutta nyt on vaihtelua luvassa: sitten huhtikuun lopun otan alleni
junan! Ja parasta mitä löytyy: huomenna eksekutif-luokka yön yli
Jakartasta Surabayaan ja sieltä pienen odottelun jälkeen bisnis-luokka
Probolinggoon. Teen siis vain pikaisen, muutaman päivän välilaskun
Javalle. Probolinggon lähellä on Bromo-niminen tulivuori, jonka päällä
varmaankin menen käymään. Sieltä sitten Ryyd-loikkaa Balille elbaamaan!
torstai, 27. heinäkuu 2006
Kommentit