Olipas harvinaisen stressitayteinen paiva!

Tarina osa yksi. Liikkuva poliisi pysaytti minut ja kymmenen muuta ammattikuskia elokuun alussa, aivan vain rutiininomaisesti. Tarkistivat lokikirjan, ottivat muutaman sivun jatkotarkasteluun, tsekkasivat ajoneuvon kunnon ja "turvallista matkaa!"

Viime viikolla HR-pomo soitti ja "muistatko kun polliisit pysayttivat sut muutama viikko sitten? Heilla olisi muutama kysymys lokikirjastasi..."

Tanaan aamulla oli aika varattuna. Paikalla Tomppa itte, konstaapeli kannettavineen ja kuljetusalan edustaja, lieko oikein lakimies. Koko tilaisuus alkoi oikeuksien lukemisella. Olo oli kuin isommallakin rikollisella... Sitten kysyttiin peruskysymyksia: missa olet toissa, kauanko, oletko tietoinen tyoaika velvoitteista, jne? Sitten eteen lyotiin muutama sivu aikaisemmin otettuja lokikirjan sivuja ja kopio ko. ajan tuntilistasta. Seta kysyi, milloin olin pitanyt taukoja tuona aikana ja pari muuta selventavaa kysymysta. Case closed. Ei huomautettavaa!

Koko jutun juuri on kivikauden aikaikaisessa ajoaikaseurannasta: paivan mittaan taytamme ajopaivakirjaa kellonaikoineen ja kadunnimineen jne. Ja sitten firmalle tayttelemme tuntilistaa; mita tehnyt ja missa - aika suuripiirteisesti. Ja nyt naissa virkavallan rutiinitsekkauksessa oli positiivista epaselvyytta miun lokikirjan ja tuntilistan valilla. Muutaman kysymyksen jalkeen konsta sanoi: "...mjaa...eikohan taa ollu tassa. Mita sita lisaa utelemaan. Asia on loppuunkasitelty!" Kirjanpitoon puhdas merkinta ja otin sitten viela kopion kuulustelupoytakirjasta" Kivi nro yksi vierahti sydamelta...

...Ja se kivi nro kaksi...

Tassa vuoden verran taalla ollessa oli tullut aika muuttaa FIN-ajokortti paikalliseen lapyskaan. Tivoli alkoi syyskuun puolivalissa. Wellingtonissa ollessani kavin ajankulukseni silmatestissa. Nakimet ok. Autoliitossa kavin kysymassa mita tarvitaan kortin vaihtoon. Koska korttini ei kerro myontamispaivaa, niin piti Suomesta tilata virallinen paperi, jossa nama asiat selviaa.

Soitin Autoliiton palvelunumeroon kysyakseni, mita muuta tarvitaan. Selvisi, etta Suomen C-luokan maaritelma "kaikki yli 3500kg painavat ajoneuvot" ei kelpaa taalla. Tarvittiin tieto ajoneuvon maksimipainosta Suomen maanteilla!

Soitin Ajoneuvohallintokeskukseen. "Ei, emme voi kirjoittaa kyseista todistusta." Kotikulman poliisilaitos: "Ei. Ei kay." Tie nousi jotakuinkin pystyyn. Finlex.fi -sivustolta loytyi ajoneuvoasetus englanniksi, joka kertoi ko. asian. Muuta en voinut, kuin ottaa sivusta printin ja liittaa sen paperipinon jatkoksi.

Taas eras AL:n toimisto: kerrottiin, etta kansainvalinen ajokortti ei kelpaa kaannokseksi! Paloi kapy. Kerroin, etta olen ajanut kuorma-autoa melkein vuoden ko. paperilla ja kovasti se kelpasi poliisiviranomaiselle. "Ei voi mitaan, tarvitset kaannoksen. Tassa lista firmoista, jotka voivat sen tehda..."

Sen verran jastipaa olen, etta eilen marssin toiseen toimistoon, kertoen samat tarinat. Nyt sitten selvisi ilman sen suurempia itkuja, etta aikasemmin poliisilta tilaamani todistus on tarpeeksi ja erillista kaannosta ei tarvita! Ja poydan alka loytyi viela opaskin, joka suoraan kertoi, etta C-luokan kortilla saa taalla Class 4 -kortin! Hilpaisin viela samana iltana tohtorin juttusille ja han kirjoitti laakarintodistuksen paperikasan jatkoksi. Tama meni firman piikkiin....

Suht viimetingassa eilen iltana hain kirjastosta juuri ennen sulkemisaikaa autokoulun kurssikirjan, jossa kerrotaan raskaiden ajoneuvojen painoista, mitoista jne... Illalla sitten lueskelin sita.

Ja tanaan takaisin samaan toimistoon ja loin poytaan A4-vuoreni! Tunnin vatvomisen jalkeen oli paperit tarkistettu ja naputeltu koneelle ja edessani oli teoriakoe! 35 kysymysta: 25 yleista ja 10 raskasta. Kaksi saa olla vaarin. Varttia myohemmin olin kaavakkeesta raaputettu esiin 33 vihreaa, oikeata vastausta merkitsevaa ruksia! Tati viela saman tien kirjoitti valiaikaisen ajokortin, "oikean" tullessa myohemmin postissa.

Viddu... Kahden vuoden tyoviisumin saaminen oli helpompaa kuin ajoluvan! Helpompi ja vain hivenen kalliimpi vaihtoehto olisi ollut kayda Ausseissa viikonloppulomalla ja palatessa olisi ollut taas vuosi aikaa ajella pinkkikortilla... Mutta miksi tehda asiat helposti, kun ne voi tehda Tompan tapaan..? :)

1929642.jpg